Cum ne afecteaza vederea statul prelungit in fata ecranelor

Cum ne afecteaza vederea statul prelungit acasa/ in fata ecranelor pe fondul programului prelungit din work from home

O perioada lunga de timp petrecuta in fata ecranelor dauneaza semnificativ vederii, aceasta problema de sanatate acutizandu-se pe fondul pandemiei de coronavirus. Cel mai des intalnit simptom asociat este sindromul de ochi uscat.

Un numar extrem de mare de persoane a ajuns sa lucreze de acasa, respectiv din fata computerului sau a tabletei. Ca urmare a acestui lucru pot aparea o serie de probleme de natura oftalmologica, pe care ti le explicam in continuare, precum si modul in care le poti evita pe fiecare in parte:

  • Suprasolicitarea digitala a ochilor – o afectiune cauzata de expunere prelungite la dispozitive electronice precum telefoane mobile, computere si tablete. Multi angajati petrec mai mult de 7 ore in fata unui ecran doar in scop profesional, adaugandu-se apoi si timpul petrecut in scop recreational. Printre simptomele asociate acestei probleme se numara: senzatia de ochi uscat, vedere incetosata, durere de gat si/umar, durere de cap, incordarea ochilor
  • Miopia – este un defect de vedere in care persoana respectiva poate vedea obiectele cu claritate doar cand acestea se afla aproape. Cauza principala de aparitie este ereditatea, insa aceasta poate deveni un factor predispozant important in combinatie cu expunerea prelungita la dispozitive digitale. Vederea la distanta poate fi afectata iremediabil de lucrul in fata calculatorului
  • Sindromul de ochi uscat – daca petreci un timp prea lung in fata unui ecran fara a clipi ti se pot usca ochii. Acest sindrom presupune ca nu exista suficiente lacrimi pentru lubrifierea ochiului. Munca pe computer conduce la reducerea numarului de clipiri si predispune la clipiri incomplete; clipitul joaca rolul de a imprastia filmul lacrimal pe intreaga suprafata a corneei, impiedicand-o sa se usuce si sa se deterioreze. Pe langa disconfortul evident, ochii uscati pot reprezenta o cauza importanta in aparitia infectiilor oculare, pentru care lacrimile ofereau protectie. Iata si simptomele asociate: senzate de arsura sau intepatura la nivelul ochilor, inrosirea ochilor, vedere incetosata, ochi aposi (reactie autonoma a organismului), sensibilitate la lumina, mucus in jurul ochilor, oboseala la nivel ocular.

Cum sa eviti problemele cauzate de munca in fata unui ecran:

  • Suprasolicitarea digitala a ochilor – muta-ti privirea de la ecran la fiecare 20 de minute, catre un obiect situat la distanta de 6 metri timp de 20 de scunde, asigura-te ca stai asezat intr-o pozitie corecta si ca lumina din incapere este potrivita, nu sta prea apropiat de ecran (distanta de cel putin 50-70 cm), clipeste de 10-15 ori in fiecare minut pentru a-ti umezi ochii, poarta ochelari cu filtru de protectie pentru calculator sau ochelari corectori de vedere (daca este cazul), asaza palmele peste ochi la interval de cateva minute pentru a relaxa muschii ochilor
  • Miopia – poarta ochelarii de vedere recomandati de medic sau lentilele de contact, apeleaza la proceduri pentru corectarea vederii, redu durata de expunere la dispozitive digitale pentru a preveni agravarea problemelor
  • Sindromul de ochi uscat – foloseste un umidificator pentru camera in care lucrezi, nu uita regula de mai sus (mutarea privirii de la ecran), incearca sa clipesti constient de 10-15 ori pe minut, mentine ecranul computerului sub nivelul ochilor, fa pauze de lucru pentru a-ti odihni ochii, hidrateaza-te corespunzator,
  • Renunta la fumat si, nu in ultimul rand, foloseste picaturile pentru ochi recomandate de medic.

Sfaturi importante pentru a reduce problemele de vedere cand lucrezi la computer

Pe langa problemele mentionate mai sus, mai pot aparea si dureri de cap din cauza tensiunii la care sunt expusi ochii cand privesti la un ecran. Atunci cand iluminarea incaperii in care lucrezi (fie insuficienta, fie apare efectul de reflexie – o fereastra se reflecta in monitor) este precara, pe langa cefalee mai pot aparea irascibilitate si letargie, care pot avea un impact asupra productivitatii tale. 

Este extrem de important sa folosesti monitorul potrivit; inainte de a cumpara un astfel de produs cere sfatul unui expert si asigura-te ca are dimensiunea potrivita. Marginea de sus a ecranului ar trebui sa se afle la 45-75 cm de fata, pentru a nu suprasolicita vederea. Ajusteaza contrastul sau folosind tonuri de culori calde si foloseste fonturi de marime mare. Atunci cand folosesti un laptop pentru a lucra, mentine-l la distanta de un brat de ochi si la un unghi de 90 de grade pentru coate. In cazul unui smartphone, incearca sa il mentii in pozitia in care ai tine in mod normal o carte, insa evita sa il privesti intins pe o parte sau pe spate.

Pentru a preintampina problemele de vedere cand lucrezi de acasa, incearca sa eviti sa mananci in fata televizorului sau a telefonului si redu in timpul liber expunerea la ecrane (in special la ora de culcare), optand pentru plimbari in aer liber, care vor relaxa intregul corp. In acest sens exista aplicatii care pot fi instalate pe telefon si monitorizeaza perioada de timp petrecuta in fata calculatorului. De asemenea, s-a demonstrat ca lumina albastra poate influenta semnificativ ciclurile de somn natural, iar folosirea dispozitivelor digitale poate suprastimula creierul, ingreunand procesul de adormire; dn acest motiv este indicat sa nu folosesti dispozitive digitale cu cel putin 2 ore inainte de culcare. 

Nu in ultimul rand, nu uita sa mergi regulat la consult oflatmologic, in special daca te confrunti cu senzatie de oboseala a ochilor, dureri constante de cap, senzatie de uscaciune oculara, vedere incetosata sau dificultati in vederea la distanta/la apropiere.